Terug naar overzicht
  • Home
  • Nieuws
  • International Women's Day : Jill Antwerp

International Women's Day : Jill Antwerp

Internationale vrouwendag. Hét moment om een aantal leading ladies in de kijker te plaatsen. We vonden ze alvast in de harde ondernemerswereld. En leerden dat vrouwelijkheid, creativiteit en zakelijkheid een perfect trio kunnen vormen!

International Women's Day : Jill Antwerp

Internationale vrouwendag. Hét moment om een aantal leading ladies in de kijker te plaatsen. We vonden ze alvast in de harde ondernemerswereld. En leerden dat vrouwelijkheid, creativiteit en zakelijkheid een perfect trio kunnen vormen!


Jill Van der Heijden: oprichtster van Jill Antwerp

Aan de lopende band worden er samples gemaakt waarvan de meeste in de vuilbak belanden. Hier dacht Jill van Jill Antwerp een stokje voor te steken.

Met haar hippe upcycling van blazers doet ze vrouwen de barrière oversteken naar duurzamer shoppen en geeft ze hen tegelijkertijd zelfvertrouwen in een unieke handmade blazer. Zelf staat ze stevig in haar schoenen een jaar na de opstart van Jill Antwerp. Ze vertelt hoe ze haae sterktes moest leren ontwikkelen met de ups en downs van het ondernemen.


Hoe is het allemaal voor jou begonnen?

Tijdens mijn studies kwam ik er al snel achter dat ik meer een school of life type ben. Zo kwam Jill Antwerp. Het was al even een concept dat ik graag wou uitwerken, maar ik had mij er gewoon nooit volledig aan gezet. Vorig jaar is het er dan eindelijk van gekomen! Het begon allemaal met de familie aan mijn moeder’s kant, zij zijn actief in de herenmode. Mijn overgrootopaatje was zelf een kleermaker van herenpakken, zo is het dus in de familie doorgerold. Ik wou graag op vrouwenmode focussen, voor die woman empowerment gaan want that’s the future. Ik begon met het kijken naar de overstock van samples. Elk seizoen testen ze stofstalen uit en daar gebeurd achteraf niks meer mee, dat vond ik echt zonde. Zeker als je kijkt vanuit een milieubewust standpunt. Op een dag ben ik begonnen met de samples mee naar huis te nemen en te kijken wat ik ermee kon doen. Uit elkaar halen, experimenteren, ontdekken hoe ik deze kon transformeren naar iets voor vrouwen... en toen zette ik het eerste achterpand op een blazer. 

Op die manier verbreekt een JIllAntwerp blazer ook elke maat barrière. Omdat het een mannen jasje is, past het voor elke vrouw heel mooi aan. Ik wou ook de uniekheid van elke vrouw meegeven met elk jasje, er is er altijd maar één en dat past ook bij 1 persoon. Van massaconsumptie ben ik zeker ook geen fan.

Ik vind dat iedereen uniek is en dat je dat met een Jill Antwerp stuk extra in de kijker zet.

 
Heb je hulp gehad bij het opstarten van Jill Antwerp?

Boekhoudkundig wel, ik ben niet zo heel sterk op dat vlak. Ik heb met een vriendin en mijn mama toen samengezeten en zij hebben mij echt wel geholpen. Nu moet ik zeggen dat er van de overheid uit wel veel systemen zijn om dat makkelijk te leren.

Maar het was zeker met ups en downs, de ene week was ik skyrocket high en de andere week weer helemaal niet. Dat is gewoon het proces van ondernemen en daar moet je ook door. Op het op het einde van de dag vind ik het enorm cool dat ik er echt voor gegaan ben en mij er volledig heb ingegooid, ook al is het geen gemakkelijke weg. En om dan ook nog is met andere vrouwen te kunnen sparren en elkaar te kunnen empoweren dat vind ik gewoon super.

 
Wat zijn je grootste angsten omtrent je business?

Natuurlijk is je grootste angst: ‘Oh nee ik ga failliet gaan!’. Maar voor mij  persoonlijk is copycat gedrag ook een angst. Ik vind het zo jammer dat mensen beginnen te kopiëren en niet zichzelf blijven. Ik geloof echt dat iemand anders zijn/haar ding kan doen zonder daar anderen voor in de weg te lopen.

Er  komen nog andere kwesties op het pad van een ondernemer, zoals nu bijvoorbeeld zijn we bezig met het vastleggen van de naam ‘Jill Antwerp’. Daar kwamen ook wel wat complicaties bij kijken. Ik ben daarom een fashion traject aan het volgen bij VOCA, dat helpt echt enorm om een leidraad te hebben en met de organisatie te kunnen sparren. Het leert mij denken ‘oké, dit is er nu gebeurd, hoe ga ik er mee om’ en te leren als je thuis komt om het los te laten. 

 
In het jaar dat je al bezig bent, kwamen er obstakels op je pad omdat je een vrouwelijke ondernemer bent?

Een groot obstakel is toch nog vaak dat je minder serieus genomen wordt.Als ik ergens mijn verhaal aan het vertellen ben en ik mij er vol voor geef, heb ik soms het idee dat mannen het toch minder begrijpen en als een serieus vak zien. Uitspraken zoals ‘Goh, het is maar een modemerkje, ze is maar met haar handen bezig.’ komen dan wel op mijn pad. Wat jammer is, want een modemerk opzetten is even moeilijk als een advocatenbureau opzetten bij wijze van spreken. Iedereen ondervindt zijn eigen struggles. 

 
Hoe ging de samenwerking met een andere Belgische vrouwelijke onderneemster, nl. Maison Elise?

Dat was mijn eerste samenwerking, dus het was zeker wat zoeken. Echt een heel toffe ervaring, omdat we het samen moesten ontdekken. 

Door onze taalbarrière Frans-Nederlands was het even zoeken naar de juiste manier om bepaalde zaken te bespreken, maar vanaf het moment dat ons Engels op gang was gekomen, lukte alles prima. Natuurlijk heb ik er heel veel uit geleerd, het was een leerrijke en boeiende ervaring. Zeker om te weten wat ik bij samenwerkingen in de toekomst wel moet doen en wat niet meer. Bij een samenwerking kan je ook altijd wat je grenzen verleggen en iets nieuw samenbrengen. 

 

 
En met welke andere vrouwelijke ondernemers zou je eventueel nog de handen in elkaar willen slaan?

Virginie van Morobé. Ze maakt prachtige schoenen en lijkt mij een heel coole vrouw. Vooral door haar nuchtere uitstraling en de manier waarop ze zaken benadert. Ze doet het op haar manier en dat is wat ik zo fijn vind. Schoenen zijn haar main focus en je voelt dat ze via Morobé wil meegeven dat dit haar passie is. Het is ook cool om te zien hoe dat ze op één product focust. Dat probeer ik ook wel te doen met Jill Antwerp, puur focussen op mijn blazers en daar je kracht uit halen.

 

Vind je het moeilijk om nee te zeggen tegen klanten of collabs, in general?

Ik vond dat zo moeilijk! Pas na een jaar merk ik dat ik nee durf te zeggen, zeker in het begin als alles zo snel op je af komt. Het lastige eraan is dat ik een persoon ben dat graag met iedereen gezellig is, maar je moet ook wel leren je grenzen te stellen, anders lopen mensen over je heen. Ik ben iemand dat dat toch moeilijk vond in het begin. Nu heb ik wel gemerkt dat het op zakelijk vlak wel oké is als je soms wat strikter bent. Dat is ook iets wat ik zeker wil meegeven aan iedereen: wees beter iets te sterk in je mening en zeg nee, dan over je heen te laten lopen.

Wat zou je tegen iemand zeggen die zelf een zaak zou willen beginnen zoals jij?

Kies voor de juiste mensen rondom je. Wees niet bang om met mensen samen te werken waarvan je in eerste instantie denkt dat het niet zal matchen. Net die mensen waar het meest bij wringt, dat zijn de juiste personen. Want zij weten wel hoe jou te triggeren en te zeggen ‘dit wel en dit niet.’

Blijf op de hoogte van creativiteit van hier.

We beloven je gegevens niet te delen met derden en hanteren strikte gebruiksvoorwaarden zoals omschreven in ons privacybeleid.