Kritische vragen

Er bestaan al zoveel platformen om Belgisch en lokaal te kopen of promoten. Waarom hebben jullie dit platform ook nog in het leven geroepen?

Ik Koop Belgisch bestaat al sinds 2015. De campagne werd oorspronkelijk in het leven geroepen om de consument duidelijk te maken wat Belgisch is in mode en design en hoe divers dat aanbod is. Met de nieuwe versie van dit platform breiden we onze lijst uit naar andere creatieve sectoren. Bij geen van de andere platformen of campagnes ligt de focus op de creatieve sector, daarom doen wij dat wel. Wij verschillen zo bijvoorbeeld ook van ’Koop Lokaal’ door te focussen op de ondernemer zelf, niet op de lokale winkelier.

Zijn de producten op de site eigenlijk wel echt Belgisch? Wat is er Belgisch aan als het ergens anders geproduceerd wordt?

Werken, merken en producten die een plekje krijgen op Ik Koop Belgisch voldoen aan een reeks criteria. Een daarvan is dat het hoofdkantoor in België gevestigd moet zijn en dus hier een ondernemingsnummer moet hebben. Dit maakt het een Belgisch bedrijf. Verder vragen we dat het creatieve proces in België plaatsvindt, wat onrechtstreeks zorgt voor een invloed van onze lokale cultuur op het uiteindelijke product. De productie hoeft niet noodzakelijk in België plaats te vinden, om de simpele reden dat er nog maar heel weinig zaken kunnen geproduceerd worden in België. Uiteraard zijn bepaalde zaken wel 100% hier gemaakt, die horen dan natuurlijk zeker thuis in onze lijst.

Waarom zou ik Belgisch kopen?

Met Ik Koop Belgisch willen we jou inspireren om bewuster na te denken over wat je koopt en dus bij wie. Koop je bij Belgische ondernemers, dan steun je ook de lokale economie. Bovendien help je er ook iemand van hier zijn of haar droom of zaak mee. De mensen achter de producten zijn doorgaans ook makkelijker bereikbaar en vaak ook in je eigen taal. We sporen je dan ook aan om een conversatie aan te gaan met hen over hun product indien je vragen hebt. Zo leer je zelf ook meer over wat je koopt.

Is het promoten van protectionisme wel zinvol in een mondiale markt?

Met Ik Koop Belgisch tonen we aan wat Belgische bedrijven, merken en ondernemers uit de creatieve sectoren te bieden hebben. We willen hen zo promoten bij het Belgische publiek. We zien dit niet als een protectionistische boodschap, maar als een inspirerende leidraad. Het spreekt voor zich dat we niemand willen verplichten om enkel nog voor Belgische producten te kiezen. We leven in een vrije markt die heel wat moois te bieden heeft en we hopen dat mensen uit andere landen onze mooie producten op hun beurt leren kennen.

Jullie juichen duurzaamheid toe, maar stimuleren consumenten wel om meer te kopen?

We kunnen niet garanderen dat alles op onze website zo duurzaam mogelijk werd geproduceerd, net zo min als we overconsumptie willen stimuleren. Ik Koop Belgisch dient als inspiratie, zodat je de lokale keuze kan maken indien je wel degelijk iets nodig hebt, inspiratie zoekt of iemand wilt verrassen met een mooi en creatief cadeau van bij ons. Daarnaast proberen wij ook dagelijks de creatieve ondernemers van hier te helpen om duurzamer te werk te gaan in wat ze doen.

Welk voordeel halen de organiserende partijen uit de campagne? Verdienen zij er iets aan?

We zijn non-profit organisaties die instaan voor de ondersteuning en begeleiding van de creatieve sector. We hebben geen enkel eigenbelang of baat bij de campagne. Het enige doel is onze Belgische creatieve ondernemers ondersteunen en een platform bieden dat hen introduceert bij het brede publiek.

Waarom werden andere creatieve sectoren zoals bijvoorbeeld podiumkunsten of architectuur niet opgenomen in het aanbod?

Ik Koop Belgisch is een campagne die continu groeit en in beweging blijft. Het begon bij mode, daar voegden we al snel design en alles rond wonen aan toe, laatst werden ook sectoren als beeldende kunst, games, illustratie en muziek toegevoegd. Voorlopig houden we het bij creatieve sectoren met een direct verkoopbaar eindproduct, geen diensten of optredens dus. Maar niets sluit uit dat we die in de toekomst wel toevoegen. Het creatieve landschap is uitgebreid en we voegen daar graag op structurele wijze zaken aan toe. Hou deze plek dus zeker in het oog voor mogelijke updates en nieuwe toevoegingen. Laat ons ook zeker via het contactformulier weten waar jij naar zoekt, maar hier niet vindt.

Contacteer ons

Blijf op de hoogte van creativiteit van hier.

We beloven je gegevens niet te delen met derden en hanteren strikte gebruiksvoorwaarden zoals omschreven in ons privacybeleid.