• Home
  • Ambassadeurs
  • Virginie Claes: “Of iets Belgisch is, zal bij mij meestal de doorslag geven om het te kopen.”

Virginie Claes: “Of iets Belgisch is, zal bij mij meestal de doorslag geven om het te kopen.”

Virginie Claes
Mediafiguur en influencer Virginie Claes ondersteunt al jaren Belgische merken en is dit jaar ook het gezicht van de Week van de Belgische mode. Lees hier waarom ze kiest voor merken van eigen bodem.

Je bent ambassadrice van de Week van de Belgisch Mode en ondersteunt Ik Koop Belgisch al een tijdje. Hoe belangrijk is Belgische mode voor jou?

Belgische mode heeft al lang een warme plek in mijn hart. Ik was als kind al heel bewust met mode bezig. Ik was vaste klant bij de stoffenzaak en naaister in de buurt en haalde veel plezier uit het idee om zelf kleren te ontwerpen samen met hen. Tijdens mijn studie handelsingenieur maakte ik zelfs mijn masterproef over de rol van creativiteit in de Belgische economie.

Als Miss België droeg ik alleen Belgische kledij en ik ben sindsdien altijd blijven inzetten op lokale, Belgische merken. Ik ben niet altijd van kop tot teen Belgisch gekleed maar er is altijd wel een stuk Belgisch in mijn outfit. Dat kunnen juwelen zijn of een jas of een handtas. Ik vind het extra fijn als mensen mijn outfit complementeren en ik hen kan vertellen dat een stuk Belgisch is en hen een tof Belgisch merk kan leren kennen.

Virginie Claes4

Trekken jullie thuis ook graag de Belgische kaart als het gaat om muziek, kunst, literatuur, design of interieurspullen?

Of het nu gaat om mijn outfit, de beautyproducten die ik gebruik, de accessoires in mijn huis of de nieuwe zetel die ik net bestelde; het feit dat het een Belgisch merk is, zal bij mij meestal de doorslag geven om te kopen. Er zijn zoveel leuke merken van eigen bodem waarmee je origineel uit de hoek kunt komen. De geurkaarsen van Baobab bijvoorbeeld. Of Jochen Leën die met zijn juwelencreaties de meest verrassende dingen doet: hij werkt o.a. samen met andere Belgische creatievelingen en ontwierp zo een exclusieve Gin fles en sjaals.

Ik vind het fijn om de persoon achter het merk of winkel te leren kennen en voel me als klant dichter betrokken bij een Belgisch bedrijf. De persoonlijke aanpak en goede dienstverlening zijn echt enorme troeven voor mij.

Virginie Claes Radio2

Leeft Ik Koop Belgisch ook in jouw omgeving? 

Dankzij mijn job kom ik met veel mensen in contact en ik sta er altijd van versteld hoeveel mensen rondom mij met iets creatiefs bezig zijn. Ik merk dat mijn kinderen ook gevoelig zijn voor het duurzame en lokale aspect van de dingen om hen heen. 

Vaak weten we hier in België niet genoeg welke merken van eigen bodem zijn. We mogen daarin best wat fierder zijn, vind ik. Ik moedig mensen om mij heen aan om op sociale media te delen welke toffe Belgische merken ze kennen (#ikkoopbelgisch). Zo blijven we elkaar inspireren én de creatieve ondernemers rondom ons ondersteunen.

Belgische mode is iets om trots op te zijn. Daarom organiseren Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige detailhandel, en Creamoda, de Belgische modefederatie voor merken en producten, de Week van de Belgische mode. Van 12 tot 18 oktober zetten meer dan 90 Belgische merken en 900 winkels hun troeven in de kijker om zo een groter bewustzijn te creëren over de voordelen van het kopen van Belgische producten. 

Blijf op de hoogte van creativiteit van hier.

We beloven je gegevens niet te delen met derden en hanteren strikte gebruiksvoorwaarden zoals omschreven in ons privacybeleid.