Olivia Borlée: "Mezelf kleden in Belgische merken geeft me een gevoel van trots."
Als ontwerpster en fanaat van Belgische mode, richtte Olivia Borlée samen met Elodie Ouédraogo label 42|54 op. Ze zijn dan nu ook beide ambassadrices voor Ik Koop Belgisch. Een rol die op hun lijf geschreven staat.
Hoe is jouw passie voor Belgische mode en haar verschillende merken ontstaan?
De wil om België te promoten is uiteraard het directe gevolg van mijn sportcarrière. Wanneer je atleet bent, verdedig je de kleuren van jouw land. Toen ik met de opleiding styliste begon, ontdekte ik een nieuwe wereld. Ik werd me volledig bewust van de rijkdom die België te bieden heeft op vlak van mode en creativiteit. Ik herinner me nog goed het eerste Belgische kledingstuk dat ik mezelf kocht. Het stuk was van Martin Margiela en zorgvuldig uitgekozen voor een trouwfeest. Een moment waarvan je zegt: dit ga ik nooit vergeten. Mede door ons eigen merk te lanceren, zijn Elodie en ik volledig afgestapt van fast fashion. In plaats van een T-shirt te kopen van 10 euro, geproduceerd in rampzalige omstandigheden, heb ik mijn koopgewoontes drastisch veranderd. Mijn motto luidt daarom als volgt: steun mode labels uit je omgeving en afgestudeerde ontwerpers uit onze modescholen.
Wat betekent Belgische mode voor jou?
Grote namen zoals Martin Margiela of Dries van Noten, maar ook Glenn Martens, oprichter van Y/Project, Christian Wijnants en natuurlijk Filles à Papa. Het label van Sarah en Carol Piron waar ik vanaf het begin bij was. Ik heb ook een hechte band met de Brusselse ontwerpster Valentine Witmeur. Wanneer ik een stuk koop bij een van deze merken, denk ik telkens zeer goed na over mijn keuze. Ik apprecieer enorm de kwaliteit van hun kleding, die ervoor zorgt dat je ze jarenlang kan dragen. Mezelf kleden in Belgische merken, geeft me een gevoel van trots.
Bij studio 42|54, vinden we het leuk om elkaars verschillende outfits te vergelijken. Wie kiest wat en welke verschillende combinaties worden er gemaakt. Het gebeurt wel eens dat iemand van kop tot teen in Belgische merken gekleed is. Daar hou ik van! In het buitenland, wordt Belgische mode ook erg gewaardeerd. Als je er over nadenkt, is het gek dat een land zo klein als België over zoveel talent beschikt.
Waarom is het zo essentieel om de Belgische mode te ondersteunen?
Omdat we in directe concurrentie staan met grote fast fashion bedrijven. Zij hebben de mogelijkheid om ontwerpen van kleinere merken te kopiëren en vervolgens in een recordtempo, op grote schaal te produceren. Om hun werk tegen te gaan, is het heel belangrijk om de consument te leren over de waarde van een kledingstuk: de kwaliteit van verschillende soorten stoffen en hoelang het werkelijk duurt vooraleer een volledige collectie op punt staat. De creatieve sector wordt vaak onderschat. We hebben al te vaak de neiging om de schoonheid van de dingen niet meer te zien. We moeten terug een centrale plaats geven aan de kunst van het ontwerpen. Magazines zetten gelukkig almaar vaker Belgische ontwerpers in de schijnwerper, maar ook platformen zoals Ik Koop Belgisch zorgen ervoor dat verschillende talenten worden ontdekt.